tiistai 4. kesäkuuta 2013

Maastopyörän rengaskoot


Oman pyöräilytaukoni aikana on tainnut varustepuolella tapahtua jotain merkillistä. Nyt kun on jälleen tullut seurattua fillarimediaa, näyttää siltä että maastopyörän erilaiset rengaskoot ovat kovasti tapetilla. Vielä pari vuotta sitten "kaikki" ajoivat 26-tuumaisella, paitsi jotkut hörhöt ajelivat XC:tä 29-tuumaisella ja superhörhöt hämmästyttivät kansaa paksupyörillä. Nyt ilmeisesti ainakin fillarimedian mukaan XC:n lisäksi myös keskivertokäytössä pitäisi olla 29", endurossa 27,5" ja DH:ssa 26". Vaikuttaa monimutkaiselta.

Itse aion olla tässä rengaskokoasiassa oikein vanha kunnon jäärä, mikä johtuu lähinnä kolmesta syystä.

Ensinnäkin pidän rengaskokojen muutosta pyöräteollisuuden keinona myydä harrastajille pyöränsä uudestaan ja tapana pakottaa useiden alalajien harrastajat ostamaan monta pyörää. Ennen pystyi hankkimaan yhden yleisluontoisen pyörän ja kiekkoja sekä rengastusta vaihtamalla muuntamaan sen esim. xc-lenkkipyörästä enduropyöräksi. Nyt pitäisi pyöränvalmistajien ja talutusnuorassaan kulkevan fillarimedian mukaan olla kaikkiin eri alalajeihin eri pyörät eri rengaskoolla. Selkeä salaliitto, terveisiä foliohatun alta!

Toisekseen maastopyöräily on minusta edelleen toisi hauskaa noilla 26-tuumaisilla. Jos ajo tökkii esteisiin tai pito ei riitä, löydän yleensä syyn tangon ja satulan välistä enkä liian pienestä renkaan halkaisijasta.

Kolmanneksi kun minulla on jo olemassa kolme käyttökelpoista ja hyväkuntoista 26"-fillaria vara/vaihtokiekkoineen sekä renkaita eri olosuhteisiin, ei tee mieli investoida uuteen pyöräkalustoon. Aiemmin mainittun perusteella voisi kysyä, miksi fillareita pitää olla kolme. No, yhdessä on sileät renkaat ja sillä ajellaan asfaltilla. Yksi on täysjousitettu ja sillä ajetaan maastossa kovaa, pitkään ja/tai vaikeissa paikoissa. Yksi on jäykkäperä, jolla hiotaan taitoja, haetaan haastetta ja pidetään hauskaa. Erot syntyvät ilman rengaskoon muuttamistakin.

Jos olisin vasta aloittaimassa harrastusta, hankkisin hyvin todennäköisesti isopyörän helpomman ajettavuuden takia. Mutta nyt täytyy ajaa nuo vanhat ensin hajalle ja katsotaan sitten mikä silloin on in.

t: nimim. "Käytän yhä ysipakkaa"

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti